Het hier aanwezige logische beleid vanuit de visie van Arduin is dus sterk gericht op het bevorderen van inclusie. Om het contact tussen kinderen met en zonder verstandelijke beperkingen uit te breiden, is vanaf het schooljaar '04-'05 een groepje kinderen uit het kinderdagcentrum gaan participeren in de basisschool ‘De Wissel’ te Vlissingen. Zij hebben daar weliswaar nog een eigen lokaal (de Wisselgroep), maar nemen van daaruit deel aan de lessen in de andere groepen van de Wissel, ieder op hun eigen manier. En uiteraard tracht Arduin de overgang van kinderen naar het reguliere onderwijs te bevorderen. Een tiental kinderen heeft deze overstap inmiddels gemaakt, hierbij in meer of mindere mate ondersteund door medewerkers van het kinderdagcentrum Arduin.
BRON ARDUINI am not defective. I don't need to be repaired. Allow me to be the person I am. There are many traits which make us unique, wonderful, and different. Of course not all these traits are positive, although the ones that are seem to be often overlooked.
14 oktober 2007
arduin//de wissel
Inclusief onderwijs gaat ervan uit dat alle kinderen, dus ook kinderen met een beperking naar de gewone school in de buurt gaan. Zij horen er tenslotte ook bij in de samenleving! Waar nodig krijgen kinderen extra ondersteuning om te kunnen participeren in de klas. De kinderen werken aan dezelfde onderwerpen als de andere kinderen, maar hebben eigen doelen. Daarbij krijgen ze ondersteuning ‘op maat’. Dit kan zowel gaan om praktische als om pedagogisch-didactische begeleiding. Soms worden bij dit ondersteunen klasgenoten ingeschakeld. De aanwezigheid van kinderen met een beperking heeft voor alle kinderen in de klas een doel; namelijk kennismaken met de variĆ«teit van mensen die in de maatschappij buiten de school ook aanwezig is.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten