14 november 2009

weer gillen bij de hema





donderdag was mijn juf ziek. erg jammer. we waren net op weg naar school met de taxibus en toen kwam het bericht dat mijn juf ziek was. er was geen vervangende juf. dus ik mocht fijn weer mee naar huis. dat was nogal verwarrend voor mij en toen we bij school aanwamen moest ik van de verwarring even huilen want dat klopt niet. voordat we bij school aankwamen leek ik het te begrijpen, en kon ik er wel om lachen . maar dat de bus dan uiteindelijk toch naar school reed vond ik erg dom en verwarrend. dat er andere kinderen in de bus zaten die wel naar school gingen ontging mij helemaal want ja het klopte gewoon niet. ik was ook erg blij toen de bus het schoolplein afreed en ik er nog steeds inzat. ik hoefde dus donderdag echt niet naar school! ok wel jammer voor de zieke juf. maar mijn dag kon niet meer stuk. lekker vrij. en het is niet eens vakantie!! de bus reed naar huis. ik ging eruit en ging fijn midden op straat zitten om naar steentjes te kijken. in het midden van de straat liggen tussen de grote stenen een paar kleine steentjes, die vinnik erg mooi en ik ga er graag even bij zitten om ze goed te bekijken en er hier en daar eentje op te pakken.
ik ben toen naar binnen gegaan en heb even naar thomas gekeken. je weet wel de trein. die blijft erg mooi , vooral in nero achterstevoren. en dan versneld. dat ziet er grappig uit. de zon ging schijnen en mama vond het wel een goeie actie om op pad te gaan. ik vond dat aanvankelijk een minder goed idee. maar ik liet me toch overhalen na een paar keer ssssssssssh ssssh (dat betekend in kai taal NEE HOU JE MOND)mama pakte picto-kaartjes erbij en uiteindelijk koos ik intertoys. spraakcomputer in de tas. pictoboek aan de hand en daar gingen we. toen we de straat uit waren wilde ik in het picto boek kijken en haalde er ook bart smit uit. daar wilde ik ook graag heen. de hema...shhhhhhhhhhh nee dus. we liepen naar de stad en ik head er best lol in. we zingen onderweg vaak liedjes van thomas. dat vind ik leuk. ok eerst dus naar intertoys. even lekker rondgeneusd daar. en toen ik het genoeg vond en ik alles had bekeken pakte ik het bart smit kaartje. dat was lekker duidelijk. we gingen naar bart. ook daar heb ik goed rondgeneusd en vond de nieuwe dvd van thomas . leuk!! na deze afgerekend te hebben gingnen we verder. of eigenlijk terug. naar de lange delft waar een trosje dames FREE HUGS stonden uit te delen. mama knuffelde een dame en ik had daar dus geen zin in. de dame bood mij ook een free hug aan maar ik keek de andere kant op. dan moest de boodschap wel overkomen dat ik daar geen zin in had. we liepen verder. langs de hema en ik wilde eigenlijk wel naar binnen dus gaf ik heel subtiel mama een duwtje. en dus gingnen we naar de hema waar ik eerst met de lift wilde spelen , maar dat vond mama minder spannend en dirigeerde ze me de trap op naar boven. naar het restaurant want daar was het mij om te doen. de kip. we liepen het restaurant in. mama voreg of ik kip wou. als ik kon praten zou ik zeggen dat dat de main reden was dat we hier waren en dat dat wel overduidelijk was. maar ja ik kan niet praten dus probeerde mama communicatie uit telokken met het plaatjes boek . er stond geen pictoo van kipnuggets in , wel van een kip met veren. en dat vind ik niet het zelfde. mama vroeg wel met dat plaatje of ik kip wilde. maar dat is dom want de hema heeft niet van zulke kippen. ik ging in het restaurant gangetje op de grond zitten. wachten op wat er komen ging. mama pakte de spraakcomputer en typte hema in. ik typte toen twee keer het woord kipnugget. zo klaar waar is de kip... ik wil er graag twee. mama ging bestellen. twee porties kip. bij de kassa lag pindakaas , voor op je brood. ik mocht er lekker twee. om te eten terwijl we wachten op de kip. na te hebbne betaald nam ik de pindakaas mee naar een tafeltje en lepelde het naar binnen. lekker. is de kip al klaar? ik heb de pindakaas op....we gingen kijken bij de oven...bijna klaar. nog even wachten. ik zag de kip in de oven. ze zaten er echt in. goed..ik wacht ..even dan...TING...klaar voor mij. meenemen ..naar de tafel ..zitten ...hap...GIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNik ging gillen en wilde niet meer stoppen. weer was ik het gillende middelpunt in het restaurant. mensen vielen bijna van hun stoel van schrik en kregen stijve nekken van het omkijken en pijn in hun ogen van het staren. en dan ook nog pijn in hun oren van mijn gegil. ik wilde niet meer stoppen. ik wilde ook niet weg. ik ging kip eten bij de hema en dat zal ik doen ook. GGGGGGGGGGGGGGGGillllllll. harder. ik word helemaal rood. ik friemel heel erg met mijn handen. ik krauw en klauw in mamas gezicht en ik gil. ik word warm en rood en ik gil.mensen blijven kijken weten ze niet dat staren onbeleefd is? ik doe er een schepje boven op en gil nu ook AU en ga dan verder met alleen schelle harde kreten. ineens krijgt mama een brainwave en weet wat er aan de hand is. vorige keer gilde ik ook zo bij de hema. ook met kip....de kip is heet . ik weet dat. ik weet ook dat ik op de kip kan blazen. mama blaast ook voor mij op de kip. ik kan niet wachten ik brand mijn mond AU ik gil. dat is het probleem. ik brand mijn mond. ik weet dat de kip heet is . maar ik moet gewoon eten. ik kan het niet helpen. mama pakt een met en snijd een kipje door . ik pak het mes en doe het na. de kip is wat afgekoeld en ik stop met gillen en eet verder. zeg af en toe nog au want ik heb mijn mond gebrand. (¨kinderen met autisme willen het bij de bestaande gedragspatronen en omgeving houden. Ze ontwikkelen vaste speelpatronen, komen in opstand tegen veranderingkind met autisme heeft een slecht beoordelingsvermogen loopt daardoor meer risico. kind met autisme kan bijvoorbeeld een drukke straat inlopen zonder enig teken van angst.

Kinderen met autisme hebben vaak een vaardigheid waarin ze heel erg uitblinken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld heel goed de weg onthouden of kennen ze binnen de kortste keren een heel muziekstuk vanbuiten.")