19 oktober 2007

drukke dag



vannacht werd ik wakker en wilde niet gaan slapen . ik wilde mijn connexxion bus. mama dus naar beneden, bus gehaald. ik wilde niet met mijn bus spelen. het was al een uur en ik was moe. ik wilde gewoon mijn bus dus.
smorgens gingen we naar de echte connexion bus. we gaan op school kijken...ok dan maar. we moesten een tijdje op de bus wachten en veel geduld had ik niet. wel leuk was dat er op het station een trosje bussen stond die ik allemaal eens goed van dichtbij on bekijken. eindelijk was het tijd voor de bus. papa drukte op de noodknop, bus op tilt....de chauffeur was niet echt blij met ons. eindelijk alarm gereset en de bus kon rijden. we hadden de school al snel gevonden. papa ging met mij buiten een rondje lopen en mama ging zaken doen met de school. ze vond de school erg mooi, alleen jammer dat de klassen zo vol zitten en er weer vergaderd moet worden of ik wel mag komen. er zitten al een half dozijn andere wonderkindjjes met arduin begleiding op die school dus dat is geen obstakel. mama maakte hier en daar wat fotoos. ook van een lachspiegel .............
na een week 5 weten we meer. het duurt allemaal wel erg lang, maar het is niet anders.
nu gingen we naar de carosel. ik heb daar lekker gespeeld, vooral met de lift. mama deed nog geld in een paar apparaten maar de lift was en bleef toch boeiender. er waren ook marrioneten, daar om je op een knopje drukken en toen kreeg je de poppen aan het dansen. dat was ook wel leuk. op photobucet kun je nog een leuk filmpje zien van een spel dat ik wel leuk vondt. ik had de nutricia melk zelf open gemaakt en perongeluk over mijn broek gegeoten, die hing even te drogen terwijl ik speelde bij de carosel. ik kan sinds gister zelf de nutricia flesjes open maken. mama vindt dat heel knap. het is een glazen flesje met een kroondop, die je dan met een flessen openener er af moet ploppen. ik heb goed gekeken hoe mama het doet en kan het nu ook zelf....ook heb ik vandaag zelf een nieuwe luier aangedaan terwijl mama aan het afwassen was. de oude weg en dan een nieuwe aan, simpel hoor...

18 oktober 2007

de stichting



de stichting is bedoeld om geld in te zamelen voor een dolfijnen terapie sessie. dat is erg duur. er zijn meer mamas en papas die een stichting opgericht hebben om voor hun kind deze dure terapie te betalen. aand de stichting wil mama een gallerij hangen, zodat ze haar schilderijen en andere dingen kan verkopen en dat geld komt dan geheel ten goede aan de stichting. de stichting is als een bedrijfje, heel officieel allemaal. geregistreerd bij de kamer van koophandel, en bij de gemeente wordt nu overlegd of mama dit wel mag doen. er zitten veel regels en zo aan het oprichten van een stichting, het wordt ook vastgelegd bij de notaris en er wordt ook belasting betaald over dingen. heel offiecieel allemaal.

16 oktober 2007

di stichti ng kai

gister lekker ijs bij de hema, heerlijk bij het raam gezeten. vandaag
naar de soos om toestemming te vragen voor de stichting. er was nog
geen antwooerd voor de unieke wensen van unieke mensen . maar we
worden gebeld bnnenkort. vrijdag gaan we opworden de wissel kijken.
spannend!

moedig moment



zaterdag stond de bus op de markt, heel mooi, alle deuren open. van
mama mocht ik uit de kar en met de bus spelen..prachtig was dat. mdden
op de markt op mun sokken heb ik gegild gefladderd en geklommen op de
trappen van de bus. ik had dikke pret. dat mensen mij een grotere
atractie vonden als de bus , ...eh..get a life ,ok. ik had lol. en ik
lol mama blij.

14 oktober 2007

cgraad

Geachte heer, mevrouw,

U heeft een bericht gestuurd aan de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad. Hierbij bevestigen wij u d.m.v. dit automatische antwoord dat uw bericht is aangekomen. Uw bericht wordt z.s.m. doorgestuurd naar het secretariaat. Een secretariaatmedewerker zorgt voor het doorsturen naar een medewerker die uw bericht in behandeling kan nemen. Individuele vragen worden doorgestuurd naar ons meldpunt.

zo zit het( de trotse mama van koekai)

zie artikel arduin en discriminatie.
naar school met de bus...omdat het in vlissingen wel kan. omdat er in vlissingen wel een reguliere school is die met arduin inclusief onderwijs wil doen. in middelburg hebben we ook een paar scholen geprobeerd te porren maar een gebrek aan lef en overschot aan angst voor het andere houdt het tegen. ik ga geen namen van afwijzende scholen noemen want dat doet er niet toe.
er zijn ook ouders van normale kinderen die wijzend naar zoo'n rugzakjes kind zeggen moet die nu niet eens naar het speciaal onderwijs.... die hoort hier toch niet....dit heb ik gehoord van een school insider. ik bedoel kijk het is goed hoor dat je gehandicapt bent en ga maar lekker bezig zijn, maar probeer je vooral niet in te beelden dat we accepteren dat je ook je plek in de maatschapij op eist. nee wij hebben een prachtig hokje voor je gecreerd, ga daar maar inzitten en hou je koest. niet lastig zijn. stil zijn. niet tegen de stroom inzwemmen want dan hebben we een probleem.
Is dat nou even jammer....dat is nu precies wat wij doen lekker tegen de stroom in,...en kun je daar niet een kijk dan maar de andere kant op, ..
voorbeeld, als er nu in middelburg veel winkels zij en je mag er niet in want ze willen je daar niet , je past niet in het perfecte volmaakte plaatje dat ze daar willen hebben , en je moet uitwijken naar een andere stad omdat je niet voldoet aan het ideaal beeld, dan accepteer je dat toch ook niet, dan ineens kan het niet omdat het over jou gaat..
nu in dit geval wordt er niet naar he kind gekeken maar allen naar het woord autisme, er wordt neit gekeken naar wat hij kan, wat hij werkelijk is..nee joh hij is autistsch,...........en dat kan toch niet in onze perfecte wereld, een autist tussen onze perfect kinderen, nee weg jij, jijmag niet..
in 2011 komt er een wet die zegt dat scholen zo'n kind niet mogen weigeren, maar dan hoeven wij echt niet meer. dan is het een moetje en niet van jij bent welkom maar meer van nu kunnen we geen nee meer zeggen..jammer van al die perfecte kinderen hoor moeten samen naar school met een autistisch kind of een ander kind met een handicap...nu maar hopen dat het neit besmettelijk is!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik ben trots op mijn koekai. die met al zijn anders zijn zich toch weet staande te houden in deze ..maatschappij.
hij weet dat als de wijzer op de drie en de grote op de twaalf staat dat mama hem dan komt halen van het kdc. terwijl niemand hem ooit heeft uitgelegd wat en waarvoor een klok is. hij begrijpt wat ik tegen hem zeg..ik kan gewoon tegen hempraten zoals tegen ieder ander en hij begrijpt het zelf praten gaat wat moelijk. maar hij kan precies duidelijk maken wat hij bedoelt. hij leert heel snel en kan zich heel goed aanpassen aan verschillende situaties. ja hij gaat gillen en fladeren als hij blij is. mooi toch zoon blij kind! gaat ook midden in de jumbo op de grond liggen om dingen vanuit een ander punt te bekijken,.. nou en. daar doet hij niemand kwaad mee. lekker laten liggen. mensen reageren er erg verschillend op. veel snappen er niks van maar wat zou dat..hij is mijn zoon en ik ben trots op hem. hij zal niet iemand anders veroordelen op wat de ander kan of niet kan. hij pest geen andere kinderen. is niet jaloers, wil altijd graag helpen, is een doorzetter, zal niemand opzettelijk kwaad doen of benadelen. is eerlijk , en discrimineert niemand op wat dan ook.
ik schaam me niet als hij met de bus naar school gaat, het punt is waarom zijn de scholen hier zo zonder lef. eerst een cursus volgen zegt een school dan. , snappen ze dan niet dat er met inclusief onderwijs een begleider met het kind mee komt die al opgeleid is?..een cursus heb ik ook nooit gedaan. en dan nog iets wat ik me afvraag..heel vaak krijg ik de vraag of hij mijn zoon is ofdat ik een verzorgend persoon ben. is het dan zo gek om zelf voor je kind te zorgen? en waar zijn al die anderen? ik kom ze niet echt veel of vaak tegen, nooit eigenlijk.. anyway ik ben dus trots op mijn kind met zijn handicap met of zonder met het busje naar school. daar gaat het niet om. het is gewoon idioot dat hij niet de kansen krijgt die hij verdient. ja ik ben boos. heel boos!
de mama van koekai

arduin//de wissel

Inclusief onderwijs gaat ervan uit dat alle kinderen, dus ook kinderen met een beperking naar de gewone school in de buurt gaan. Zij horen er tenslotte ook bij in de samenleving! Waar nodig krijgen kinderen extra ondersteuning om te kunnen participeren in de klas. De kinderen werken aan dezelfde onderwerpen als de andere kinderen, maar hebben eigen doelen. Daarbij krijgen ze ondersteuning ‘op maat’. Dit kan zowel gaan om praktische als om pedagogisch-didactische begeleiding. Soms worden bij dit ondersteunen klasgenoten ingeschakeld. De aanwezigheid van kinderen met een beperking heeft voor alle kinderen in de klas een doel; namelijk kennismaken met de variĆ«teit van mensen die in de maatschappij buiten de school ook aanwezig is.

Het hier aanwezige logische beleid vanuit de visie van Arduin is dus sterk gericht op het bevorderen van inclusie. Om het contact tussen kinderen met en zonder verstandelijke beperkingen uit te breiden, is vanaf het schooljaar '04-'05 een groepje kinderen uit het kinderdagcentrum gaan participeren in de basisschool ‘De Wissel’ te Vlissingen. Zij hebben daar weliswaar nog een eigen lokaal (de Wisselgroep), maar nemen van daaruit deel aan de lessen in de andere groepen van de Wissel, ieder op hun eigen manier. En uiteraard tracht Arduin de overgang van kinderen naar het reguliere onderwijs te bevorderen. Een tiental kinderen heeft deze overstap inmiddels gemaakt, hierbij in meer of mindere mate ondersteund door medewerkers van het kinderdagcentrum Arduin.

BRON ARDUIN

discriminatie?

Wat is discriminatie?

Discriminatie betekent dat er onterecht onderscheid wordt gemaakt tussen mensen, op grond van kenmerken die er niet toe doen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • geslacht;
  • godsdienst;
  • handicap;
  • leeftijd;
  • afkomst;
  • huidskleur;
  • seksuele voorkeur.

Wettelijk niet toegestaan
Discriminatie is in Nederland niet toegestaan. Dit is vastgesteld in artikel 1 van de Grondwet en in de Algemene wet gelijke behandeling. In deze wetten staat dat iedereen in Nederland, in gelijke gevallen, gelijk behandeld moet worden.

Commissie Gelijke Behandeling
Iedereen die zich ongelijk behandeld voelt, kan een verzoek om een oordeel indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De CGB beoordeelt of de wet is overtreden. Dit oordeel is juridisch niet bindend. In de praktijk het meestal wel geaccepteerd en nageleefd.