22 augustus 2009

ik kan lezen



in een artikel stond dat veel kinderen met autisme zich zelf leren lezen rond hun 5-de jaar. wel ge dat dames en heren deskundigen er maar op bleven hameren dat ik woordbeeld herkenning heb en dat ik woorden zie als een tekening of andere onzinnige dingen. mama vond dat al die tijd al wel kon lezen maar ja. de deskundigen hebben ervoor geleerd moet je maar denken en die weten het toch wel weer beter,...mama heeft een boek gehaald aap zee koe heet dat. het is een leren lezen methode voor kinderen met autisme. en met dat boek in gedachten is ze achter de schrijfteken en plaktafel gegaan en is bezig om voor mij een leren lees systeem op te zetten. (leren als in oefenen, want ik kan al lezen en ik kan ook schrijven) dus had ze plaatjes geknipt. van een hond en zo. nieuwe woorden die ik niet van te voren oefende. en dus plaatje neergelegd met verschillene woorden erbij. omdat we aan het oefenen zijn had mama wel de zin gezegd. niet aangewezen maar gewoon gezegd kijk de hond staat op de doos, kun jij dat maken. en dat heb ik gedaan. de woorden heb ik niet van te voren geoefend. ik heb ze gelezen.
gister wilde ik trein zeggen maar ik kan het woord trein niet zeggen. dus ik spel het t r e i n . helaas is mijn uitspraak van de R en de N niet helemaal zuiver dus mama had even moeite met wat ik nu eigenlijk zei. toen gaf ze pen en papier in ik schreef TREIN.
ik ben al helemaal klaar voor groep 3. wel jammer dat ik een week later begin dan de rest van de klas ivm kno.

Geen opmerkingen: