26 januari 2009

en toen waren het er 100000000

het begon met een paar vlekjes in mijn nek drie op precies te zijn, en nog twee op mijn schouder. woensdag ochtend werdt het meer en meer. in mij nek en op mijn hoofd in mij haar , dat kriebelt. woensdag later op de dag kreeg ik een spikkeltjes hoofd en ook mijn buik had de nodige spikkels. savonds was mijn rug ook aan de beurt. een ware explosie. veel lervan werden ook nog eens echte blaasjes. woensdag kreeg ik ook wat verhoging en donderdag werd ik wakker met een flinke koorts. mama blede de doktor en de assistente nodigde ons vriendelijk uit om om half tien op de praktijk te komen...........nou nee dank uwel. gelukkig hebben wij een hele leuke en ook er goede doktor die begrip heeft voor de situatie en hij stond dus diezelfde ochtend nog voor de deur. hij luisterde wat hier en daar , omdat een flinke waterpokken bui ook een longonsteking met zich kan mee brengen. maar dat is me bespaard gebleven en ik had wel onstoken amandeltjes. en dikke pech , twee en een halve waterpok op mijn gastrostoma. dat is flink pijknlijk , dat kan ik je wel vertellen. zeker als die akeloig mickey al neit zo lekker zat. paracetamol moest het virus onderdrukken. dat was het advies ...dus dat doen we. paracetamol. en heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel slapen. met mama op de bank. iniddels had ik 107 waterpokkies op mijn gezicht. verder heeft mama niet geteld want 107 is wel genoeg. we kregen van de dok ook verkoelende zalf die ik verassend genoeg door mama gewoon liet opsmeren.
vrijdag heb ik ook nog veel geslapen. heel veel.
wonderijk is het wel vind mama dat ik dan savonds nog slapen kan. ik slaap de hele ochtend. ben even wakker . slaap dan smiddags . ben even wakker en val dan weer in slaap. wel slaap ik dan heel licht en moet meteen huilen als mama even van de bank af gaat.
zaterdag begin ik al iets meer wakker te zijn en stempel tussendoor met letters en speel wat met thee zakjes.
zondag zit ik er nog steeds flink onder en beginnen ze gelukkig steeds verder uit te drogen.
maardag , vandaag dus hoef ik lekker niet naar school. dat probeer ik woensdag. ik heb sinds dinsdag ook niet gegetem. en dat is al bijna een week dus. om te vieren dat ik aan het beteren ben pak ik de ik wil kaart en plak daar wat pictoos op. HEMA , KIP en de WANDELWAGEN.
mama valt bijna om van mijn knapheid. ik heb al die tijd alleen om pickwick gevraagd. en nooit om iets anders. wel steeds met de ik wil kaart maar alleen om pickwick. en nu wraag ik dus of we naar de hema gaan en of we er kip gaan eten en ook nog eens of we met de wandelwagen er heen zullen gaan. de pictos had ik uit mijn andere picto map gehaald. ( een reisversie die mama van een hema fotomapje in elkaar geknutseld heeft)
dit is weer een hele grote stap in het leren comuniceren met pecs en ik heb het helemaal zelf bedacht!!
PECS can also be used to make comments about things seen or heard in the environment. For example, a child might see an airplane overhead, and hand a picture of an airplane to his or her parent. As the child begins to understand the usefulness of communication, the hope is that he will then begin to use natural speech
PECS picture exchange comuncation system , een bepaalde manier om met pictoos te werken.
in 6 fases
  • Phase One: The communication partner makes a list of the child's favorite items (usually beginning with foods). One of these items is selected for the first training session, and a picture of the item is made. That item can be placed under a clear container, so the child can see it, but not get it. If the child looks interested in the item, the communication partner gives the child the picture card. Then the child is prompted (usually by holding his/her hand and guiding it) to hand the picture card back to the communication partner. Once the communication partner receives the card, the request is spoken aloud ("Oh, you want the cookie! You can have it!"). At this point, the requested item (which has become the reinforcer) is given to the child.
  • Phase Two: The communication partner moves slightly away from the child so that the child has to move towards the communication partner to place the picture card in his/her hand.
  • Phase Three: The child is given more than one picture card. Now the child must choose which one represents a desired object, and then give this card to the communication partner. At this point, the child may be using a communication board or a binder in which to hold the cards.
  • Phase Four: The child is given a card with the phrase "I want ____" on it. This card now must be used with the picture card showing what is desired. The idea is that the child will learn how to communicate using complete sentences. Even children who cannot yet read can learn to recognize the words as symbols on the cards.
  • Phase Five: Before this point, the child has never been asked directly, "What do you want?" In this phase, the communication partner asks the child this direct question, and waits for the child to hand him/her a picture card. This builds the foundation for future communication when a parent needs to know the desires of his or her child.
  • Phase Six: Once the child can use PECS with fluency and has generalized the system to more than one communication partner, the child is taught how to comment on something s/he observes. The communication partner holds up an interesting object, asking the child, "What do you see?" at the same time pointing out the "I see ____" card. The child is then prompted to place the picture card representing the object next to the "I see ____" card. The parent then comments on the cards ("Yes! I see the airplane too"). In this way, the child learns how to communicate his or her observations and experiences to others.
  • ons grote doel is dat kai gaat communiceren en niet alleen dus vraagt ik wil en ja en nee . ons doel s dat kai kan "vertellen" zoals een ander ook kan vertellen wat ie die dag heeft meegemaakt. wat hij voelt , wat hij ziet. gewoon comuniceren . wat voor velen heel gewoon is. wat velen doen zonder er bij stil te staan. wat hij dus niet KON. maar wel steeds beter kan.

20 januari 2009

kriebelvlekjes



in december was ik ziek en had daardoor een lekker lange kerst vakantie. maar dat was alweer een maand geleden. dus tijd voor iets nieuws. ik heb nu een paar kriebelvlekjes. en ik hoef lekker niet naar school. waterpokken zegt mama. eerst had ik er drie en leek het nog niks. maar de volgende dag (woensdag ochtend) waren ze verdubbeld en blaasjes geworden. in deloop van woensdagochtend ben ik "ontploft"en zijn er een zooi bijgekomen. het heeft wel een nadeel. ze kriebelen een beetje hier en daar. vanmorgen zijn we nog wel even naar school geweest maar ik mocht gelijk weer mee naar huis. wel jammer is dat mama woensdag voorlees moeder in mijn klas zou zijn en dat gaat dus niet door want zolang de waterpokjes blaasjes zijn mag ik niet naar school.
we hopen dat ik maandag weer naar school kan.
met mijn mickey gaat het ook al een tijdje niet zo lekker. een randje van mijn binnenste kwam dus eruit. en dat is nog steeds aan het zeuren. het is wel iets beter als eerst maar nog steeds pijnlijk . maar ik ben een bikkel en kan er zelf een gaasje op doen. met wat zalf.
Dit is een beetje pecs. ik mijn volgende post vertel ik daar meer over. (speciaal voor de man van de bus ;P)
maar eerst moet ik van die rotte vlekkies af!

17 januari 2009

broodje poep

elk vooordeel heeft een nadeel of elk nadeel heeft zijn voordeel, hoedanook..ik maak dus meer geluid en dat is goed. maar het is soms ook erg storend in de kls, ik ben dan niet stil te krijgen en dat geeft een berg onrust met als gevolg dat ik dan even de klas uitmoet. dat is dan wel weer jammer.
ik kan ook op een vraag die eindigt met ja of nee antwoord geven, meestal zeg ik dan jah. want het woord nee zit nog niet in mijn vocabulaire. tot grootte lol van mijn klasgenootjes. die kennen waaarschijnlijk ome willem en het welbekende broodje poep. LUST JIJ OOK EEN BROODJE POEP. en dan erachter ja of nee. je voelt de bui al hangen..........JAHzeg ik dan . en dat is natuurlijk erg grappig.
mama oefent nu bah met mij zodat ik ook op die vraag straks een passend antwoord geven kan.
ik kan ook laa laa zeggen van de teletubies en blauw wordt bauauauauaw. (net als die mooie buauauawe auto in de straat)
vandaag ben ik naar de appei geweest. zonder wagentje. winkeltraining en dat gaat heel goed. we koschten zelfs een pot pindakaas. ik mag dan ook altijd even een ritje in de hamster. erg leuk.
vrijdag was ik bij de hema en erg jammer dat er geen kip was. maar dat kon de pret niet drukken. de poffertjes heb ik niet opgegeten. bah.
met de taxibussen op school gaat het steeds beter en ik heb niet gehuild toen ik er niet inmocht,
mij juf is nog ziek, ik hoop dat ze er snel weer is. beterschap juf m!!
mama heeft voor mij in engeland de echte pecs mappen besteld. dan kan ik ect zoals het hoort met de pecs aan de slag!

12 januari 2009

update




we zin in de vakantie dus erg bezig geweest met geluid taal en picto. en ik vindt het ook erg leuk. vaak begin ik zelf geluiden te maken om een geluidenspelletje uit te lokken.
ook blazen we schuim van het afwas water. dan moet ik erg lachen. af en toe stopt mama en als ik dan het woord schuim nazeg gaan we verder.
Ik moest wel erg wennen hoor , weer naar school. zitten op mijn stoel was wel erg moeilijk, vooral het blijven zitten. ..even zitten is niet echt een probleem. maar al gauw wil ik weer gaan rondstruinen. gelukkg ben ik nu wel weer gewend aan het schoolse!!!
vrijdag zijn we bij de hema wezen kipeten. het was een beetje te koud om helemaal naar de mac te gaan. het was wel leuk. ik had twee bakjes met kip. ik heb ook aan twee tafels gezeten. eentje niet bij het raam. en later eentje wel bij het raam. omdat die leuker zijn. kip eten en mensen kijken.
de wagen stond beneden geparkeerd. mama had gedacht dat ik weer mijn kip op de trap wilde gaan zetten. maar dat deed ik deze keer juist niet. gewoon omdat het anders te voorpelbaar is.
zaterdat ben ik zlef naar de appie gelopen en heb met de hamster gespeeld. we gaan dan nog steeds niet echt boodschappen doen. we doen het omdat het leuk is en stiekum ook een beetje om te oefenen in het wild. zo met oversteken en zo.
ik mag niet meer spelen in al de taxi bussen die bij school staan. dat vindt ik verschrikkelijk jammer in ik ben ook woedend kwaad kokend heet geweest. het is nu al iets gezakt. maar het zat dus zo. bij sommige taxichauffeurs ocht ik terwijl ze bij school stonden even op de stoel zitten, even in de bus kijken enzo. bij andere weer niet. die willen bv alleen mensen in de bus die ook daadwerkelijk met de bus mee moeten. en dan niet een jongetje die helemaal dol is op de bus, geen vlieg kwaad doet en alleen even op de bestuurderstoel wil zitten. het komt ook voor en dat is dan weer wel te begrijpen dat de bus heel veel haast heeft om het vrachtje weg te brengen en een volgende vracht te laden. in elk geval conclusie: dit was best verwarrend voor mij. dan wel dan niet. en elke keer als het niet mocht was ik erg van streek. naar school rijden was ook erg spannend als we dichterbij school kwamen ging ik al op het puntje van mijn stoel zitten en raakte erg van streek als de bussen al weg waren. moest er erg van huilen en dat was eigenlijk een rot begin van de dag. dus nu mag het niet meer. dan is het duidelijker. niet van wel niet en misschien maar gewoon niet. het gaat nu al iets beter. ik moet er nog wel van huilen , maar dan wat korter.
wat wel leuk is vindt ik is dat ik soms in de blauwe mercedes mag spelen van de overkant. ik mag dat dus soms en nu is dat een soortje obsessie. die auto.....
zondag zijn we naar de mac geweest en heb ik lekker patat op.
heb ik al gezegd dat ik met de bus naar vlissingen was geweest en weer terug? gewoon voor het ritje. dat ik toen in de nieuwe witte connexxonbus was en dat de groene leuker zijn...veel leuker...
anyway vandaag was ik de hulp. op en mocht ik fijn naast de juf zitten. dat vind ik leuk. k mag dan ook op de pc en eerst kiezen wat ik ga doen als we gaan spelen. smorgens mocht ik op de puter. omdat ik iets had laten vallen wat ik van thuis mee had genomen ging ik er niet gelijk achter zitten. en werd er aangenomen dat ik niet wilde en werd mijn plaats achter de computer al snel ingenomen door een ander kind die dit met toestemming van juf deed. dat ging allemaal een beetje te snel. en dus liep ik maar naar wat anders, gelukkig voor mij werd de juf erop gewezen dat ik wel wou en alleen even mij dingetje van thuis ging pakken. en werd er plaats voor mij gemaakt. ( dit lijkt een voorvalletje van niks en dat is het ook een beetje, maar denk je eens in dat je niet kan duidelijk maken wat je wil , dat je niet helemaal goed voor je zelf kunt opkomen omdat je niet weet hoe te handelen in situaties waar een zinnetje als ik wil wel, ik moest alleen even.....alles oplost. omdat je dat niet zeggen kunt. op wat voor manier dan ook. de sociale situaties zijn en blijven moeilijk. enhij heeft al heel veel geleerd in de klas, maar het blijft moelijk voor kai. hoe regageer je op situaties. vanmorgen met de computer liep hij dus gewoon weg. gewoon ,..situatie onbekend. dan maar ergens anders kijken. hoe vaak doet hij dit op een dag....)

04 januari 2009

vliegtuig gemist

zaterdag zouden we naar schiphol gaan. vliegtigen kijken. zomaar voor de lol. omdat amsterdam een flink eind weg is waren we erg vroeg opgestaan. het was erg koud, min vijf ofzo , dus ipv te lopen gingen we met de bus naar het station. bussen vind ik leuk.heel leuk. dus dat begon al heel goed. omdat de bus om het uur rijd waren we ruim een half uur te vroeg op het station. daar wachten we op papa want die zou ook mee gaan. ik heb tijdens het wachten de bussen bestudeert en ze zijn en blijven erg mooi! om kwart voor negen was papa er nog niet. mama had al kaartjes voor de trein die iets voor negen zou gaan vertrekken. de lift van het station was kapot. dus mama kon niet naar het andere perron. de kant waar de trein zou gaan vertrekken. de trien kwam aan en vertrok. zonder ons. papa was er niet en wij konden dus niet naar de andere kant. het was erg koud. we konden wel helemaal omlopen. dat is al gauw een half uur om op het goede perron te komen. maar dan moest mama mij uit de wagen in de trein zetten en dan de wagen er ook in zetten. dat vindt ze een risico. want dan moet ze in al die drukte mijn hand loslaten en hopen dat ik blijf staan waar ze me neergezet heeft. we gingen met de bus die bijna een uur later ging terug naar huis.vliegtuig gemist dus. thuisgekomen telde mama mijn en haar tenen om te zien of we geen afgevroten tenen verloren waren, we hadden twee uur in de ijzige kou gestaan. ik heb heel veel bussen gezien. dat vond ik wel leuk.
smiddags zijn mama en ik lopend naar de appie gegaan . zonder wagen. ik heb heel netjes aan haar hand erheen gelopen en heb gezellig met de hamster auto gereden. voor het eerst mocht mama er geld in doen,want dat wilde ik nooit. ik wilde wel zitten maar niet dat de auto gong bewegen. en met mijn hand langs de letters gegaan en de woorden gespeld. boodschappen hadden we niet nodig. we gingen gewoon oefenen zonder wagen en dat ging heel goed. mama was erg trots op mij.
in de vakantie heb ik ( ik had zelfs drie weken ipv twee weken vakantie) heb ik ook heel veel geleerd. ik heb de IK WIL kaart geoefend en kan het nu heel goed. mama heeft een kaart geknipt en geplakt met daar op IK WIL en twee handen. een klitteband. op dat klitteband had ze een thee pict geplakt want ik wil de hele dag theezakjes. die vind ik mooi. open dicht zakje erin zakje eruit. en zijn zoveel kleuren zakjes. ik had haar de kaart gegeven en kreeg dan in ruil een theezakje. dit deed ik een paar keer. ( hiervoor gaf ik een theezakje , maar nu dus de IK WIL kaart met picto) ik heb ook de ik wil kaart gebruikt toen ik een theezakje in mijn nadere hand had. echt ,..ik had een theezakje in mijn hand en ben toch naar de pictomuur gelopen om de ik wil kaart te pakken en die aan mama te geven. de volgende dag had mama de thee picto er af gehaald en naast de kaart gehangen, ik heb nog steeds de ik wil kaart gebruikt en zelfs steeds de theepicto eropgeplakt. en toen aan mama gegeven. in ruil haalt mama theezakjes. dit is de bedoeling van het pictosysteem en geloof ik stap 4
ik heb deze vakantie ook nieuwe woorden geleerd. ik kan koek schrijven. en EI en UI en PICKWICK ( steeds duidelijker) MAMA KAI PAPA AUTO OPEL en wat logoos. van opel enzo. PHILIPS ZDF, RTL, ARD, RTL7, RTL4,RTL8 enzenz. ook heb ik zondagavond gelezen. hardop. N I C K E L O D E O N. ik heb hard op alle letters gespeld.
ik heb EI geschreven en hardop gezegd toen ik een ei wilde. EI EI EI. niet zomaar een klank in het wilde weg maar echt gericht. dito bij UI. veel andere woorden vind ik moelijk en zeg djudju voor pickwick en dju voor poes. alles is dju. maar ik doe mijn best.
zondag heb ik voor het eerst in de draaimolen gezeten op de markt. ik wilde wel altijd graag kijken maar een ritje vondt ik wel een beetje te spannend , nu heb ik ook die uitdaging aangedurfd en ik vond het nog leuk ook!

30 december 2008

6 jarige jongen rijdt weg in postbestel wagen

nee hoor dat deed ik niet echt. maar het was wel erg grappig dat toen de post drie grote dozen kwam bezorgen , de man de sleutel in het slot had gelaten en de motor al draaide toen ik stiekum achter het stuur kroop. de man had al snel door wat er gaande was en pakte de sleutel. he wat jammer nou, ik had nog zulke grote plannen!!!
vandaag was ik ook naar het kdc. niks gegeten niks gedronken. wel logoos getekend en buiten gespeeld. toen ik thuis kwam heb ik een flesje nutricia gedronken en een blik knakworsten opengemaakt. ( kan ik zelf met de blikopener!)

29 december 2008

update



e

k

we hebben dus ook een kerstboom, maar daar wordt ik niet warm of koud van. al die kerstdrukte is aan mij niet besteed. zelfs kerst kadoos lokken mij niet uit tot een gegraai en getrek aan papier. ik heb ze de hele dag gewoon laten staan. uiteindelijk hebben ze me dan toch over kunnen halen.
ach ja dat hele kerstgedoe....tweede kerstdag zijn we naar de mortiere gegaan , er zou eensoort kerstmarkt zijn. maar het was erg koud. gelukkig haden ze bij mac warme patat!! na de patat nog ff lekker met de deuren gespeeld. en mijn kerst kon niet meer stuk.
ik heb een hele mooie auto gekregen. een ambulance. ik heb hem zelf uitgezocht in de winkel. mama zag het eerst niet maar ik had gelijk al gezien dat de ambulance het zelfde model had als een taxi-bus. ik helemaal blij dus. met een schuifdeur aan de zijkant en al! een brancard die wel een beetje lijkt op de taxibus lift. helemaal mooi dus! ik ben er fijn mee aan tafel gezeten en heb een hele tijd zitten kijken spelen en ontdekken.
er zijn van die dagen dat alles heel goed gaat. ik zit lekker in mijn vel en ben heel ondernemend en vrolijk. alles is mooi. in de vakantie hebben we al een paar van die hele mooie dagen gehad. gewoon mooi. niet dat er speciale dingen gebeurden ,maar gewoon een hele leuke dag om in een doosje te bewaren.
om alles toch maar een beetje in evenwicht te houden heb ik ook van die dagen dat alles verkeerd is . ik huil om niks en ga helemaal over mijn toeren als de tnt bus in de straat staat. zoals vandaag. dat is dan een goede dag om te wandelen. en dat hebben we dus ook gedaan. het was in het zonnetje niet zo koud en al snel werd mijn hummetje ook wat beter.
morgen naar school. voor de laatste keer naar de vakantie opvang.. de andere oplossing heeft gereageerd en mama hoopt alles geregeld te hebben voor de volgende vakantie. ze hebben daar allemaal leuke dingen zegt mama , snoezelkamer , springkussens en een heleboel meer.
de datums op de fotoos kloppen neit want ik heb een bettje met de knopjes zitten spelen. en op de fotoos kun je ook goed zien dat ik wat kilootjes ben kwijt geraakt toen ik ziek-ig was....