25 oktober 2010

dolfijnterapie dag 2






alweer was ik erg vroeg wakker. na een hevige regenval maandag hebben we vannacht weer regen gehad. je kunt de regen hier niet vergelikjken met dat miezertje wat we in nederland regen noemen. dit is pas echt regen! om vier uur was ik dus al klaar wakker. mama maakte een iedereen slaapt nog en wij zijn wakker ontbijt. en we kropen terug in bed. onder het laken. het is te warm voor dekens. gelukkig is er airco in ons appartement. de airco is in de slaapkamer en ik wil in de woonkamer slapen waar een slaapbank is. het mag gelukkig. de slaaapkamer is erg erg donker en ik wordt niet blij van donker.
om 10 uur rijdt de man van het appartement met ons naar punda. ik ben flink ingesmeerd met factor 50. ik krijg uitslag van de zon. allemaal rode vlekjes. factor 50 helpt flink. na een happymeal krijg ik een mooie cowboy hoed die mijn hoofd beschermt tegen de felle zon. de souveniers shops vindt ik erg niet leuk waardoor we snel klaar zijn daar. om 12 uur zoeken we een bus naar het sea aquarium. we zwaaien naar het 9 persoonsbusje en we betalen met guldens. de bus is vol . ik zit achter mama. er is weinig plek. ik doe het heel knap. we rijden langs mooi gekleurde huisjes. waarvan niet elke deuren hebben....in het sea-aquarium proberen we wat koelte te krijgen met sap en ijs. dan gaan we naar het cdtc gebouwtje. eerst weer een half uur binnen terapie, uit het zicht van mama en papa en na dat half uur verschijn ik ik zwemkleding , klaar voor het zwemmen met chabelita. ik houdt me vast aan chabelita en zwem rondjes. op mijn teken zingt chabelita een dolfijnen song.
ik dans met dirkje en chabelita danst naast ons haar eigen dolfijnendansje . dat is erg leuk, en het spettert. gister schrok ik nog hier en daar van de dolfijn chabelita , vandaag is dit al een stuk minder. het half uur vliegt voorbij en dan gaan we weer werken op het dok.we werken aan perceptie van mijn mond en tong. dat is belangrijk voor articulatie. ik steek mijn tong uit. met een wattenstaafje wordt mijn tong aangeraakt en op een plaatje kan ik dan aanwijzen of dit voorop mijn tong is of dat het verder naar achter is, na een half uur doet dirkje weer haar zwemvliezen aan. en ddan mag ik haar in het water duwen. EEN TWEE DUW.....PLONS ik ben nu ook in het water. ik zwem met chabelita. rond en rond . ik aai de dolfijn. chabelita kan ook haar tong uitsteken!! ik straal in het water . ik heb een gelukkige lach op mijn gezicht. ik geniet van het water en van chabelita en van alles. het is onbeschrijfelijk prachtig. ik aai chabelita op haar buik. dan mag ik kiezen uit plaatjes. wat gaan we doen. ik kies tong uitsteken. bij de inschrijving van de dolfijn terapie kon je aangeven wat het grootse aandachtpunt zou zijn, en mama koos voor communicatie. dat is erg belangrijk en het niet goed communiceren levert veel fustraties op. we werken dan ook aan het doel dat ik inzie hoe belangrijk communicatie is. hoe fijn het is al mensen je begrijpen. na het zwemmen ga ik douchen en volgt er een nabespreking die ik niet echt leuk vindt ik wil weg ik ben moe. ik wil niet rondkijken in het zeeaquarium ik wil naar het slaaphuis , zo noemen we het appartement zodat er geen verwarring is met huis en thuis. we wachten op de bus van het appartement en niet lang na aankomst in ons slaaphuis slaap ik in het huis.

Geen opmerkingen: